Nowe pociągi dla Zachodniopomorskiego: komfort, bezpieczeństwo i dostępność

Na początku drugiego tygodnia lipca 2023 r., konkretnie w piątek 14-go, Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego złożył podpis pod umową z firmą NEWAG SA. Przedmiotem tej umowy jest dostawa czterech nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Szacunkowe daty realizacji dostawy to listopad 2025 r. Pojazdy, które otrzymały fabryczne oznaczenie 31WE bb, zostaną wyprodukowane zgodnie z najwyższymi standardami technologicznymi. Zostały zaprojektowane tak, aby osiągać prędkość eksploatacyjną co najmniej 160 km/h. Będą wyposażone w dwukierunkowy system jazdy, najnowsze technologie bezpieczeństwa, klimatyzację i sieć wi-fi. Dodatkowo, pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwie toalety oraz specjalne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Projektant przewidział w pociągach miejsce dla 154 osób siedzących na stałe miejscach, a także 36 na siedzeniach uchylanych. Ponadto dodatkowo znajdzie się tam 273 miejsca stojące oraz 16 stanowisk do przewozu rowerów, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do wcześniejszego standardu – 10 miejsc. W przedziałach przedsionkowych pasażerowie znajdą kosze do segregacji odpadów, natomiast we wnętrzu środkowych wagonów podróżować będzie łatwiej dzięki podwójnym drzwiom. Te ostatnie zostaną oznaczone za pomocą fluorescencyjnych piktogramów, co ułatwi orientację nawet po zmierzchu.

Wśród innowacyjnych rozwiązań przygotowanych dla przyszłych pasażerów warto wymienić 16 szerszych miejsc siedzących, które z pewnością docenią kobiety w ciąży oraz osoby niepełnosprawne. Dodatkowo, w przedniej części pociągu zaplanowano strefę dla osób ze spektrum autyzmu. Ta część będzie różnić się od pozostałych m.in. stonowanymi barwami okładzin na szybach czy planszową grą na blacie stolika. Na życzenie obsługi możliwe będzie przygaszenie świateł w tej części pojazdu, co ma zapewnić komfort i spokój podczas podróży.

Kwestia finansowa jest kluczowa dla tempa i skali wymiany taboru kolejowego. Wartość zakupu czterech nowoczesnych EZT wynosi brutto 130 724 400 zł. Planowany jest udział finansowania ze środków Unii Europejskiej, które mogą pokryć nawet do 85 proc. wartości zamówienia.